Jeg har været en flyvende abe, og er ikke stolt af det……….hvordan har du det?


Kender du det……du har den her ven/veninde der er charmerende, omsorgsfuld, og som samtidig er en stor undskyldning for sig selv, og hele tiden er i en offerrolle, så du hele tiden skal bekræfte vedkommende i hvor gode de er til det de gør…….
Du står op for dem, kæmper for dem, sætter dig selv til side, for de er jo så gode, og gør så meget godt….
Der altid står uden for konflikter. Fordi de er uskyldige……men lader dig tage konflikten og forsvare dem….og det gør du jo, fordi de fortæller dig at de er en rigtig ven, og de fortæller dig at de står bag dig, og bakker dig op….
Og selv om der ind imellem er ting der undre dig, måske bringer lidt tvivl ind om personen. Så slår du det hen, for det kan jo ikke være rigtigt, for vedkommende fortæller dig hele tiden hvor meget godt de gør, og hvor slemme de andre er…..
Du oplever måske at du har taget afstand til personer, som du egentlig ikke har noget udestående med, men de er pludselig det dårlige selskab, du ved måske ikke helt hvorfor, andet and din ven/veninde bare tager afstand fra dem, og du er jo loyal…. Og du er måske endda blevet vant til at sætte dig selv og dit, til side for at tjene denne person
Måske er du også en flyvende abe, du ved det bare ikke endnu……

Nogen gange kommer men bare i situationer, man havde forsvoret man ikke ville komme i, fordi det strider grundlæggende imod hvem man er, der har jeg været, og det kan være hårdt og svært at erkende.
Jeg har været  med til at køre voksenmobning, at presse personer ud af grupper, at nedgøre personer, og for det vil jeg her sige undskyld.
Det er ikke hvem jeg er, men hvem jeg blev i situationer når jeg var under indflydelse af denne person.

Måske du har prøvet noget tilsvarende, at være viklet ind i et spind af manipuleringer og drama, hvor du forsvarer en person, og står op for dem, fordi du kender dem, de er jo så ”gode”……det har jeg desværre.
Og det er rigtig svært at erkende, at man på den måde har været kørt rundt i manegen igennem flere år……..


Kommentarer

  1. Det er da en trist historie på mange måder, men nok ikke helt ukendt for mange.

    Jeg tror vi alle har været i lignende situationer i større eller mindre grad.
    Personligt kan jeg i hvert fald ikke sige mig fri for at være havnet i sådanne situationer i løbet af mit efterhånden lidt lange liv.

    Der vil desværre altid være personer med en helt anden agenda end den du/jeg gerne vil leve efter, og lige pludselig befinder du dig i en situation du egentlig aldrig havde ønsket dig at komme i, og selv om du har haft reelle hensigter hele vejen, har situationen lige pludselig taget en ny drejning, og du er endt et sted du ikke ønsker at være.

    Jeg har lært den hårde vej, har taget konsekvensen og lagt distance til personen selv om det har kostet dyrt på den sociale konto…………,.

    SvarSlet

Send en kommentar